Lesesndag

I dag har tiden min stort sett gtt med til lesing, har nemlig frste eksamen til tirsdag. Tenker at det skal g bra, men av og til fr jeg litt sm panikk. Da hjelper det tenke p at neste mandag er jeg ferdig med alle eksamnene og jeg er helt ferdig p hgskolen! Den uka venter ogs bursdagsfeiring med herlige venner og en etterlengtet sydentur. Har imidlertig hatt feiring med familien, og jeg fikk blant annet denne kokeboken som jeg ble veldig glad for!


Her skal det prves ut nye retter!

N er det tilbake til skolebkene (og litt kosing med pus).






Loffeskiver

Hei!

I gr kveld laget jeg Annette Helenes nydelige loffeskiver. Disse har jeg laget maange ganger, og de blir like gode hver gang! Bruker nesten samme oppskrift, kun noen sm endringer.

Oppskriften jeg bruker:

♦ 40 g bakepro

♦ 2 ss fiberhusk

♦ 1 ts bakepulver

♦ 0,5 ts salt

♦ 50 g mager kesam

♦ 0,5 dl skummet melk

♦ 1 egg

♦ 1 eggehvitte

Jeg blander alle de trre ingrediensene frst, for s blande inn mager kesam, melk og egg. Rren m st svelle i ca 10 min fr man tar den utover et stekebrett. De skal stekes i 15 min p 200 grader.


I gr lagde jeg dobbel oppskrift, og laget n stor istedenfor flere sm loffeskiver. Nystekte er de veldig gode med hjemmelaget syltety! Er enkel og grei mat n som dagene gr i eksamenslesing.




Sunn lunsj og kakebursdag

Hei!

I dag ble det en sunn lunsj med tacokrydret mager svinekjttdeig, litt ost, tomat, paprika, vrlk og bladspinat :)



Resten av dagen ble ikke fullt s sunn, i og med at jeg har bursdag i dag :) Det ble en liten feiring og det sto bde muffins, sjokoladekake, eplekake og en liten marsipankake p bordet. I morgen satser vi p en sunn og god dag. Da skal matpakkene medbringes og det blir eksamenslesing p hyt niv! Er bare noen f dager igjen til eksamen..

Scones

Jeg bare mtte prve disse sconsene til Kristine! De er magre, proteinrike og de er kjempe gode!


Jeg hadde hjemmelaget jordbrsyltety p, og det var veldig, veldig godt!

Dette blir garantert en ny favoritt hos meg, og de er i tillegg veldig enkle putte i matpakken sammen med litt plegg :)

Mai

Dagen i gr var bare helt herlig, og det ser ut til bli like bra i dag! I gr tilbrakte jeg hele dagen ute p hverandaen, sammen med pus og skolebkene selvflgelig!



Mai er etter min menig rets beste mnede. Det blir varmere i vret, bursdagen min kommer, 17.mai skal feires og skoleret tar som regel slutt. I r betyr slutten p skoleret ogs slutten p min tid p hgskolen! Det blir deilig, men ogs litt rart og ikke skulle tilbake dit! Men fr jeg er helt ferdig, gjenstr det tre eksamner.. S her er det bare komme seg tilbake til skolebkene!

En god frokost m ogs til, og en tallerken tilnrmet disse str ogs p bordet:




Dagens tips

Det har vrt veldig fint vr i dag, endelig! P en mte skulle jeg nske det ikke var fullt s fint vr, med tanke p at jeg m sitte inne lese til eksamen. M si det fristet veldig mye og bare tilbringe dagen ute!

Men over til dagens tips:

Jeg brukte banan for frste gang i denne fluffen. Det ga en veldig god smak! Som regel kan jeg kun kjpe en eller to bananer samtidig, ettersom de alltid blir fort brune og drlige. N som jeg har ftt ynene opp for fluff, kan jeg kjpe flere samtidig.I gr kjpte jeg derfor en hel klase med bananer, som jeg kuttet opp og la i fryseren. Bananer er billige og i tillegg kjpte jeg FirstPrice, s dette er billig og godt!




Mitt tips er derfor; kjp masse bananer og ha liggende i fryseren til en god fluff!

Eksamenstid

Vret er nydelig, men jeg m dessverre tilbringe dagen innendrs. Frst gr turen til jobb, for derretter komme hjem og lese til eksamen =/ Eksamenstiden p vren er definitivt den verste, ettersom vren i mine yne er den fineste rstiden. Heldigvis er dette min siste eksamenstid! Er deilig, men samtidig rart tenke p at mine tre r p hgskolen snart er over. Forelesningene er avsluttet, men det gjenstr tre eksamner. For holde konsentrasjonen oppe under lesingen er det viktig for meg spise en god frokost.



I dag bestr den av 2 egg, kalkunskinke, paprika, agurk, cherrytomater og bladspinat :) ..og en god kopp kaffe!

Hjemmelagde kjttkaker

En middagsfavoritt her i huset er hjemmelagde kjttkaker, helst med masse krydder og hvitlk! Jeg lager ofte mange nr jeg frst er i gang, slik at det er lettvint ta opp fra fryseren ved en senere anledning. Grunnoppskriften er enkel, og jeg bare ganger den opp en eller to ganger til en stor porsjon :)

Du trenger:

♦ 400 g karbonadedeig/kyllingkjttdeig

♦ 1 egg

♦ 2 ss (toppede) mel

♦ 1 fedd hvitlk

♦ 2 ts salt

♦nsket krydder

Legg kjttdeigen, jeg brukte kyllingkjttdeig, i en bolle og bland sammen med salt. Ha i nsket krydder, jeg brukte cumin, chilipulver og cayenne.


Finhakk hvitlken og bland i, og ha deretter i egget og melet (jeg brukte speltmel). Alt kan med fordel blandes for hnd!

Stekes deretter p middels til sterk varme.



Jeg fikk en full kjele med deilige kjttkaker!





La de i bokser og har dermed 5 middager i nrmeste fremtid :)

26.04.2012

Dagen har startet, matpakken er laget og det er tid for siste forelesning i semesteret!Frokosten i dag besto av 2 kokte egg og 1 knekkebrd med hjemmelaget jordbrsyltety.

Matbakken i dag bestr av kalkunskinke, bladspinat, agurk, paprika og cherrytomater.



Et eple og vannflasken er ogs med i vesken som vanlig ;)

Fluff

Til dessert i dag laget jeg fluff av frossen frukt og proteinpulver. Istedenfor kaste de overmodne bananene, kutter jeg de opp i biter og fryser de. Veldig enkelt, og veldig greit ha tilgjengelig i fryseren til enhver tid!

Til en passe stor bolle med fluff trenger du:

200 g frossen frukt/br

♦25 g proteinpulver

♦1 ts sukrin

♦2 ss melk

♦5 drper stevia vanilla creme

I min fluff brukte jeg 100 g frossen banan og 100 g frosne bringebr. Proteinpulveret jeg brukte var ChocoRite i smaken Peanut Butter, fra iherb. Sukrin og Steviadrper kjper jeg ogs p iherb. Alle ingrediensene kjrer jeg i kjkkenmaskin til nsket konsistens.

Du fr 5 $ i rabatt p ditt frste kjp p iherb, ved bruk av koden NUY786.


Les mer i arkivet Mai 2012 April 2012
Helene

Helene

22, Porsgrunn

Hei, og velkommen til min blogg! Elsker den gode flelsen etter trening, og av en vellykket dag p kostholds fronten. Gikk ned 25 kg for ca to r siden, men noen av dem har sneket seg p igjen. En livsstilsendring er det jeg n jobber for :) For kontakt: heleneaajblogg@hotmail.no :)

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Siste kommentarer

Lenker

hits